El och tele - efter stormen 2005
|
Du som bor på landsbygden och hade elavbrott mer än 24 timmar (!) ska passa på att söka 2 sorters avbrottsersättning hos Sydkraft efter stormen:
1. Sök ersättning för de extra kostnader som du haft pga elavbrottet. Om du har kvitton är det bra, annars får du göra uppskattningar av dina extrakostnader, t ex bränsle, utlägg, transporter, ersättning om något blivit förstört. De kostnader du tar ut på hemförsäkring kan du inte ta upp här också, men du kan ta upp försäkringens självrisk.
2. Sök även den standardiserade avbrottsersättningen nedan.
Vid sockenrådets och LRFs efter-stormen-möte i Gårdsby
framkom det från Sydkraft att de vill ersätta extra kostnader
som kunderna haft efter stormen, och att de ska behandla sådana ansökningar
generöst.
Skriv ett eget enkelt brev till adressen nedan, och ange dina krav på
ersättningar. Eller använd följande blankett.
Hur begär man den vanliga avbrottsersättningen?
De kunder som har drabbats av ett elavbrott som är längre än
24 timmar skall skicka in blanketten "Ansökan om avbrottsersättning"
inom sex månader. Hämta blanketten här.
Mer info finns på deras hemsida:
http://www.sydkraft.se/templates/InformationPage.aspx?id=9224
Mer information om Sydkrafts avbrottsersättningsvillkor:
Detta kan man jämföra med andra stora bolags ersättningar, t ex Vattenfall, upp till två årsavgifter
1000 kr efter första strömlösa dygnet (hos Vattenfall)
för avbrott från 24 till 48 timmar 1000 kr
för avbrott från 49 till 72 timmar 3000 kr
för avbrott från 73 till 96 timmar 6000 kr
för avbrott från 97 till 120 timmar 10000 kr
för avbrott från 121 till 144 timmar 15000 kr
och så vidare.
Viktigt:
Telia uppskattar antalet felanmälda telefoner till 5900 den 4 februari. "Prognosen" den 4 februari säger att telefonin är tillbaka vecka 10 (2.veckan imars), nummer som börjar på 61 beräknas komma igång vecka 8.
Telia har utökat avbrottsersättningen:
Fel i minst 5 dagar = 3 månadsavgifter = 375 kronor
Fel i minst 10 dagar = 6 månadsavgifter = 750 kronor
Fel i minst 15 dagar = 9 månadsavgifter = 1 125 kronor
Fel i minst 20 dagar = 12 månadsavgifter = 1 500 kronor
Fel i minst 25 dagar = 15 månadsavgifter = 1 875 kronor
Fel i minst 30 dagar = 18 månadsavgifter = 2 250 kronor
Fel i minst 35 dagar = 21 månadsavgifter = 2 625 kronor
Fel i minst 40 dagar = 24 månadsavgifter = 3 000 kronor
Fel i minst 45 dagar = 27 månadsavgifter = 3 375 kronor
Fel i minst 50 dagar = 30 månadsavgifter = 3 750 kronor
Fel i minst 55 dagar = 33 månadsavgifter = 4 125 kronor
Fel i minst 60 dagar = 36 månadsavgifter = 4 500 kronor
Här kan du ansöka om avbrottsersättning direkt på webben.
Eller också kan du skriva ett brev till:
TeliaSonera Sverige AB
Kundtjänst
20521 Malmö
Det har varit mörkt på landsbygden i mer än en månad i många fall! Elnätet är mycket skadat fram till husen på många håll i socknen, och få har ström. En värmestuga finns i Gårdsby.
Många i vårt trakt arbetar hårt med att röja och återställa elnätet - och dessutom inhyrda från andra delar av landet. Provisoriska ledningar håller på att ordnas. Kontrasten mot stadsbebyggelsen i Sandsbro är stor - minst sagt.
Den intresserade kan här i PTS rapport (pdf)läsa mer om vad som hände under stormen, och om återuppbyggnaden och robustheten i näten.